Abstract | Intelektualno vlasništvo je pravo osobe i specifičnosti koje autor, skladatelj ili bilo koji intelektualni vlasnik ima na svoje djelo. Pod takvim pojmom podrazumijeva se da pravo nema vlasnik, već pravo ima objekt nad kojim se izdaje zaštita. Prava intelektualnog vlasništva još se mogu i definirati kao nečije ideje, izumi i kreativni izumi temeljem kojih postoji javna volja da se dodijeli status imovine. U Republici Hrvatskoj, sva autorska prava štiti Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima.
Postoji nekoliko vrsta zaštite intelektualnog vlasništva, a neka od njih su ideje, patenti, zaštitni znak i slično. Intelektualno vlasništvo je preduvjet za bolju identifikaciju, planiranje, komercijalizaciju, pružanje usluge, zaštitu izuma i slično.
Svaka djelatnost treba razvijati vlastitu politiku zaštite prava intelektualnog vlasništva. U današnjem tehnološkom društvu, dostupnosti svega što nas okružuje i dostupnosti sadržaja koji se nalazi na Internetu, često dolazi do kopiraja i preuzimanja onog na što se naiđe i prisvajanja tuđih kreacija.
U većini uspješnih organizacija, udio intelektualnog vlasništva u imovini iznosi preko 80% vrijednosti. Glavni resurs takve organizacije upravo je intelektualno vlasništvo.
Prava intelektualnog vlasništva postala su jedna od najznačajnijih pitanja kod poslovnih pregovora. Organizacije koje štite svoje intelektualno vlasništvo koriste različite alate, tehnike i strategije koje ovise o veličini i sektoru djelatnosti.
U današnje vrijeme, privatne, javne i državne organizacije posjeduju velike količine povjerljivih informacija i osobnih podataka koje je potrebno adekvatno zaštititi kako bi se sačuvala njihova povjerljivost, stoga je važno je prepoznati njihov značaj i iste štititi na prikladan način.
Budući da su informacije glavni resurs poslovanja u Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje, koriste se razni zakoni, institucije, standardi, procedure, pravila te mjere zaštite informacijskih poslovnih sustava.
Kombinacijom svih tih načina zaštite, informacijski sustavi štite se od prijetnji s kojima se organizacije susreću u današnje vrijeme. U mnogim organizacijama informacije su ovisne o informacijskoj i komunikacijskoj tehnologiji (IT, CT). Ova tehnologija je često bitan element u organizaciji te pomaže i olakšava stvaranje, obradu, pohranu, prijenos, zaštitu i uništavanje informacija. |