Sažetak | Tema rada odnosi se na zaštitu i odgovornost za onečišćenje morskog okoliša uljima koja se prevoze kao teret. Za uvod u temu, prvi dio rada posvećen je općenito važnosti mora i morskog okoliša te približavanje osnova ekologije mora. Nalaze se i opća načela morskog okoliša kako bi se moglo predočiti unutar kojih okvira države moraju ostati kako bi se sačuvao okoliš, izbjegle posljedice onečišćenja te u konačnici odredila odgovornost ukoliko nastane štetna posljedica. Navest ću neke od propisa kojima se regulira općenito onečišćenje morskog okoliša. Zatim, slijede vrste onečišćenja morskog okoliša, koje su važne jednako kao i vrsta onečišćenja morskog okoliša uljima koja se prevoze kao teret, na koju sam se referirala u radu. Onečišćenje uljima koja se prevoze kao teret je regulirano Međunarodnom konvencijom o građanskoj odgovornosti za štetu zbog onečišćenja uljem (engl. International Convention on Civil Liability for Oil Pollution Damage, stupila na snagu 1969., RH je ratificirala; dalje CLC konvencija) nakon nesreće tankera Torrey Canyon. CLC konvencija potaknula je i nastanak Međunarodne konvencije o osnivanju Međunarodnog fonda za naknadu štete zbog onečišćenja uljem (engl. International Convention on the Establishment of an International Fund for Compesation for Oil Pollution Damage, stupio na snagu 1971; RH je ratificirala, dalje Konvencija o Fondu iz 1971.) Takav konvencijski sustav o međunarodnoj odgovornosti za onečišćenje morskog okoliša doživio je razne promjene u skladu s razvijanjem naftne industrije, povećanjem prometa tankera, većim količinama ulja na tankerima koji prevoze ulja za naftne industrije i onečišćenjima koja su se događala pri prijevozu. Nastanak i promjene koje su Konvencije doživjele obrađene su u radu pod naslovom CLC Konvencija, koji je okosnica ovog rada. Spomenut će se i primjena konvencijskog sustava u Republici Hrvatskoj te, iako siromašna, nije zanemariva praksa naše države u slučajevima tankerskih nezgoda. 2 Neke od država nisu pristupile međunarodnom konvencijskom sustavu odgovornosti, već su same našle rješenja i načine putem kojih će to pitanje regulirati. To su npr. Sjedinjene Američke Države, stoga će se vidjeti njihova rješenja i razlike u odnosu na međunarodni konvencijski sustav. Naposlijetku, razmotrit će se neke od najvećih tankerskih nesreća koje su imale utjecaj na nastanak, promjenu i prilagodbu konvencijskog sustava o odgovornosti onečišćenja morskog okoliša uljima koja se prevoze kao teret. |